Az előző bejegyzéseimben online marketing stratégiákkal foglalkoztam, ebben a posztban most a piackutatás folyamatainak bemutatása következik.
Sok kisvállalkozás, akit a piackutatásról kérdezem, csak annyit válaszol, hogy ”nincs nekünk erre pénzünk, mert kis cég vagyunk”. A legtöbb esetben csak nem ismerik a benne rejlő lehetőségeket, és megoldásokat. A piackutatás, megfelelő marketing eszközökkel könnyedén kivitelezhető és megfizethető.
A piackutatásnak két fő típusa van:
- Primer piackutatás, itt a mi vállalkozásunk készíti a kutatást.
- Secunder piackutatás, itt olyan adatokat használunk fel, amit már valaki összegyűjtött.
Fontos azt is megállapítani, hogy mi a piackutatás célja?
- Profitnövelés
- Új termék bevezetése
- Termékfejlesztés
- Vásárlói elégedettségkutatás
- Márkaismertség kutatás
- Konkurenciakutatás
Először a secunder piackutatásról beszélnék. Ebben az esetben szerezhetünk kutatási adatokat ingyenesen is a KSH-tól vagy a cégjegyzékből, vagy vásárolhatunk már elvégzett piackutatást reklámügynökségektől, vagy piackutató cégektől.
A primer kutatás esetén több lehetséges piackutatás módszer létezik:
A leggyakoribb, amivel nap, mint nap találkozni lehet a személyes felmérés közterületeken, plázákban, pályaudvarokon. Fontos tudni, hogy ez a tevékenység engedélyköteles. Mindig kérjünk engedélyt az üzemeltetőtől.
A másik gyakori offline marketing felmérési mód, a telefonos interjú telefonkönyv, vagy saját vásárlói adatbázis alapján.
Létezik még ezen felül online piackutatás is, amikor vásárlóinkat, követőinket, feliratkozóinkat online kérdőív kitöltésére buzdítjuk.
A fenti lehetőségek alkalmazása esetén, fontos beszélni arról is, hogy amikor magánemberek véleményét kérjük, akkor mindig kell cserébe adni is valamit a kutatásban való részvételért.
A vállalkozások kutatásának legjobb módja a mélyinterjú, amikor a szektort érintően rengeteg kérdést feltehetünk, ebből is előnyt kovácsolva saját vállalkozásunk számára. Erre nagyon nehéz a vezetőket rávenni, valamilyen számukra fontos dolgot kell ígérni például a kutatás eredményeit.
Konkurenciánk kutatása is nagyon fontos, hogy tudjuk, hogy melyik cég van előttünk vagy éppen utánunk. A vállalkozásunk számára fontos, hogy milyen a konkurencia értékesítési folyamata, vagy az után követése. Milyen kapcsolatot ápol a vevőkkel? Milyenek az árai? Milyen az üzlete? Milyen rendezvényeket szervez?
A mai modern világban, a weben keresztül is sok információt elérhetünk konkurenciánkról. Tájékozódhatunk akcióikról, vagy áraikról. Érdemes felkeresni üzletük, vagy webshopjuk, és ott próbavásárlást végezni, ezáltal is mélységesebben megismerhetjük értékesítési folyamatukat. Feliratkozhatunk a hírleveleikre, így az akciókról, után követésről is információt szerezhetünk.
Ezek a legfontosabb marketing szempontok a piackutatással kapcsolatban, amit minden vállalkozásnak tudni érdemes.